(MK): Fredagslistan vecka 11 – en rivstart

Ibland behöver man gå tillbaka till ursprunget. I denna lista finns två stolta representanter för min hemstad Örebro. Jag vill också påminna trogna läsare om hur Fredagslistan började sin flämtande existens en gång i tiden. Det här var på den tiden då folk nöjde sig med mindre, kan man väl säga. Fredagslistan var då Fredagslåten, och de första tio veckorna eller så bestod i att jag skickade samma fredagslåt varje vecka, till fem glada lyssnare. Det var i och för sig en toppenlåt, så ingen klagade – tvärtom! Vilken låt det var får ni veta nästa vecka.
Ursprunget för Fredagslistan var alltså en rivstart på arbetsveckans sista dag. Inte nödvändigtvis för att längta till helgen – minst lika mycket för att arbeta under glädje även denna dag. Det enkla övergripande temat är därför just detta denna vecka. Bra riviga låtar, anekdoter och en rivstart.
Robert Preston – Seventy Six Trombones – Från musikalen The Music Man,. Så här vill jag börja varje morgon, inte bara fredagsmorgnar: ”Please observe me if you will – I am professor Harold Hill!”
Shocking Blue – Send Me A Postcard – Om man slår upp ”rivig” i Nordiskt familjelexikon från 1932 är det en bild på nederländska Shocking Blue och en enkel, redaktöriell uppmaning: kör!
Yoko Ono – Walking On Thin Ice – Pet Shop Boys Electro Mix – Lustigt, bredvid artikeln om Shocking Blue finns även en bild på Ono, med tilläget ”svalt rivig”. Hur Nordiskt familjelexikon kunde förutspå den här Pet Shop Boy-mixen men inte att hon skulle splittra The Beatles är för mig en gåta. Men så står det rätt mycket knepiga saker i det verket också. Minst en nypa salt rekommenderar jag.
Gossip – Standing In The Way of Control – 1,3 miljoner människor har sett det här klippet på youtube och antagligen älskat det och Beth lika mycket som jag. Eller så har 1300 personer sett det lika många gånger som jag.
Talking Heads – I Zimbra – Jag vet att det inte är världsmusikens dag, men man kan inte få nog av Talking Heads när lurvåren slår till med -16. Igen.
The Strollers – Let Me Come On In – Det är inte alltid man är stolt och glad över att vara född och öppvöxen i Örebro, men Strollers och Graveyard är en bra kompensation.
Graveyard – Ain’t Fit To Live Here
M.I.A. – BORN FREE – Jag minns hysterin när M.I.A kom. Det var lite som Stålmannen, jag förstod inte vad det var mer än att det säkert var hur bra som helst. Det var det ju också. Sen gick M.I.A in i väggen och var försvunnen, slut som artist, aldrig mer. Precis som Jay-Z gjorde om ni minns. Eller var det flera gånger? Precis som Jay-Z kom hon också tillbaka, M.I.A. Bland annat med denna halvt hysteriska dänga. Och som sidekick till Madonna på förra årets Superbowl. Självklart mycket coolare än Madonna.
Angel Haze – Werkin’ Girls – Jag gjord en liten lista för ett tag sen över saker som Angel Haze verkar styra över. Får man tro Werkin’ Girls och New York så ser en ut så här:
Shit Angel Haze run
New york
Fields
Midgets
Sense
Shit
Trevlig helg!
/Martin
Lämna en kommentar

Filed under (MK)

Kommentera

